Καταγραφή και παρακολούθηση Σταβλοχελίδονων και Σπιτοχελίδονων από παιδιά δημοτικού σχολείου
Τα πλεονεκτήματα των σχολείων που εμπλέκονται
Τα πουλιά αποτελούν ιδανικό εκπαιδευτικό αντικείμενο για τα παιδιά και είναι εύκολο να συμπεριληφθούν στο πρόγραμμα σπουδών ενός σχολείου.
Τα παιδιά αγαπούν την άγρια ζωή και τα πουλιά και τα χελιδόνια είναι ο πιο γνωστός φίλος τους. Τα χελιδόνια απαντώνται σε όλα σχεδόν τα σχολεία, σε αστικά κέντρα ή σε αγροτικές περιοχές. Οι φωλιές είναι συνήθως αρκετά κοντά για να παρατηρηθούν με γυμνό μάτι. Δεν χρειάζεται ειδικός εξοπλισμός παρατήρησης όπως τηλεσκόπιο ή κιάλια.
Τα παιδιά μπορούν να αποκτήσουν νέες δεξιότητες, όπως η διεξαγωγή μιας έρευνας, η ανάλυση των πληροφοριών από την παρατήρησή τους, η πραγματοποίηση συγκρίσεων και η εξαγωγή συμπερασμάτων με βάση την παρατήρηση, μέσω των δραστηριοτήτων.
Η διεξαγωγή παρατήρησης των φωλιών των χελιδονιών από την τάξη σας και εάν είναι δυνατόν η συνέχιση της τα επόμενα έτη, μπορεί να μας βοηθήσει στην καλύτερη κατανόηση των χελιδονιών.
Δομή μαθήματος
Οι μαθησιακοί στόχοι:
Οι μαθητές παρατηρούν τα χελιδόνια και τις φωλιές τους.
Συζητούν για τα χελιδόνα.
Συνειδητοποιούν τις ανάγκες των χελιδονιών και άλλων έμβιων όντων
Μαθαίνουν τι βελτιώνει τον οικότοπό τους και τι το βλάπτει.
Τρόπος Εργασίας
- Παρέχετε γενικές πληροφορίες για τα χελιδόνια της Ελλάδας.
- Μιλήστε για τις βασικές ανάγκες των χελιδονιών.
- Οργανώστε τις ομάδες (προτιμώμενος αριθμός ανά ομάδα 2-3 άτομα) για να παρατηρήσετε και να καταγράψετε τις φωλιές χελιδονιών στη γειτονιά του σχολείου σας.
- Μετρήστε τον αριθμό των ενεργών φωλιών και των εγκαταλελειμμένων φωλιών, καταγράψτε τα ευρήματα της έρευνας, χαρτογραφήστε τη θέση των ενεργών φωλιών σε ένα χάρτη της γειτονιάς σας του google maps.
- Ρωτήστε τους κατοίκους της περιοχής σχετικά με τα συναισθήματά τους σχετικά με τα χελιδόνια, για παράδειγμα, είτε καλωσορίζουν χελιδόνια είτε όχι, και τους λόγους τους.
Θα χρειαστείτε:
- Φύλλα εργασίας
- Μολύβι,
- Χάρτης της περιοχής γύρω από το σχολείο σας
- Συγκρίνετε τα αποτελέσματα κάθε ομάδας και τους χάρτες φωλιών για να καταστήσετε σαφή την περιοχή όπου έχουν παρατηρηθεί ενεργές και εγκαταλελειμμένες φωλιές. Συνοψίστε τα αποτελέσματα της έρευνας και σχεδιάστε έναν χάρτη τελικό κατανομής φωλιών.
- Εξετάστε τις διαφορές μεταξύ της κατανομής των φωλιών και της θέσης.
- Εξετάστε αν τα χελιδόνια μπορούν να καλύψουν τις βασικές τους ανάγκες (τροφής, νερού και προστασίας από τους κινδύνους), από το περιβάλλον της περιοχής σας ή όχι.
- Συζητήστε τι μπορούμε να κάνουμε για τα χελιδόνια και το περιβάλλον.
- Μπορείτε να ζητήστε να δημιουργηθεί μια ομάδα (ή και περισσότερες) η οποία θα αναλάβει να παρακολουθήσει μία ενεργή φωλιά της επιλογής της.
Η ομάδα θα αναλάβει να:
- Μετρήσει και καταγράψει τον αριθμό των νεοσσών, εφόσον αυτό είναι δυνατόν.
- Να μετρήσει των αριθμό των νεαρών ατόμων που εγκαταλείπουν τη φωλιά.
- Ενθαρρύνετε τα παιδιά να συνεχίσουν να παρακολουθούν τις φωλιές κάθε χρόνο κατά τη διάρκεια της ίδιας περιόδου και να δημιουργήσουν ένα αρχείο παρατήρησης.
ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ
- Οι μαθητές χωρίζονται σε μικρές ομάδες (2-3 μαθητές) και βγαίνουν για να διεξαγάγουν τις έρευνές τους κατά τη διάρκεια περίπου της ίδιας περιόδου κατά τη διάρκεια της ημέρας.
- Κρατήστε μια καλή απόσταση από τη φωλιά. Εάν φτάσετε πολύ κοντά ή ενοχλείτε τα χελιδόνια κατά τη διάρκεια της αναπαραγωγής, μπορεί να αφήσουν τη φωλιά πίσω ακόμα και αν υπάρχουν αυγά.
- «Ενεργές φωλιές” είναι εκείνες στις οποίες υπάρχουν χελιδόνια ή νεοσσοί ή εκείνες οι οποίες είναι σε φάση κατασκευής από τα ενήλικα χελιδόνια
- Μετρήστε τις φωλιές κάθε είδος (σταβλοχελίδονου ή σπιτοχελίδονου) ξεχωριστά.
- Οι «κάτοικοι της περιοχής» είναι άνθρωποι που ζουν στην περιοχή της έρευνας.